PR Sportowy

Public Relations w sporcie i Marketing Sportowy w praktyce

PR Sportowy – o czym jest ta strona?

Public Relations, tak jak Marketing, stał się częścią profesjonalnego sportu. Ligi, kluby, zawodnicy i organizacje, mają swoje strony internetowe czy profile w portalach społecznościowych. Wykorzystują różne kanały do komunikacji z mediami oraz kibicami. Ale czy na pewno wiedzą jak to robić? Czy zdają sobie sprawę, jak ogromny mają potencjał do wykorzystania?

PR Sportowy w przeciwieństwie do Marketingu Sportowego nie doczekał się jeszcze w Polsce wielu publikacji, specjalnych kierunków studiów i poświęconych mu stron internetowych. Nie jest pomijany, ale zbyt często nienazywany po imieniu pojawia się przy okazji szeroko rozumianych działań marketingowych.

Public Relations nie ma jednej definicji. Wikipedia twierdzi, że jest ich ponad 2000! Ja dorzucę do tej listy moją: rób dobrze i mów o tym innym. Brzmi banalnie, ale to właśnie rzeczy najprostsze sprawiają nam często największy problem.

PR Sportowy, tak jak tradycyjny, zajmuje się kreowaniem wizerunku i dbaniem o dobre relacje. Przedstawia fakty, dostrzega pozytywy, rzetelnie informuje. Mógłbym pisać dalej, ale moim celem nie jest stworzenie podręcznika. Nie będę pisał różnych definicji i zastanawiał się nad frazeologią. Nie chciałbym też nikogo pouczać, bo z własnego doświadczenia wiem jak wiele czynników wpływa na różne decyzje i jak z pozoru banalna sprawa może być naprawdę skomplikowana.

Teoria jest ważna, ale ważniejsza jest praktyka. To właśnie o niej chciałbym tutaj mówić. Na przykładach pokazywać możliwości, analizować, odsłaniać kulisy, bo to, czego nie widać gołym okiem jest czasem najważniejsze.

Będę też zadawał pytania. Wiele pytań, bo często mam ich więcej, niż gotowych odpowiedzi. Współczesny świat jest zawiły. Technologia pozwoliła nam na ogromny rozwój, ale też wprawiła w ogromne zakłopotanie. Niektórzy nie potrafią się w tym nawale informacji i możliwości odnaleźć. Nie są pewni na czym się skupić. Idą za tłumem, który często wyznacza trendy, ale nie zawsze ma rację. Ważne jest indywidualne podejście. Innych rozwiązań potrzebuje klub, innych liga, a innych sam sportowiec.

Co najważniejsze, skupię się na praktyce w tak zwanych polskich realiach. Często słyszę, bo w NBA… bo w Primera Division… bo w Premiership… Zgadza się. Tylko, że tam dysponują oddzielnymi budżetami na działania specjalne, a poza ligą każdy klub ma sztab ludzi odpowiedzialny za poszczególne elementy strategii.

W Polsce Marketing Sportowy i PR Sportowy dopiero się rozwijają. Zarządzający klubami i ligami oraz sami sportowcy mają bardzo różną świadomość skuteczności poszczególnych działań. Niektórzy wykorzystują ten potencjał. Inni nie zdają sobie z niego sprawy, a może zdają, ale nie mają na niego pieniędzy. Ktoś może uznać, że w porównaniu do „Zachodu” jesteśmy zacofani. Tak naprawdę stoją przed nami nieograniczone możliwości. Wytyczać ścieżki, eksperymentować, samemu szukać najlepszych rozwiązań, poddawać w wątpliwość, pytać, dyskutować, słuchać, ciągle uczyć się na własnych decyzjach. To jest coś, czego inni mogą nam tylko zazdrościć.

Oprócz „pijaru” sportowego będę pisał o internecie, któremu bacznie się przyglądam od 1996 roku. Moją uwagę przyciągną też media i nowe technologie. Mając świadomość natłoku informacji, jakimi codziennie jesteśmy bombardowani, postaram się także polecać ciekawe artykuły, filmy czy strony, które dają do myślenia, a nie zawsze znajdziemy je na pierwszych stronach gazet i portali.

Zapraszam do lektury. Michał Pacuda – razem poszukajmy odpowiedzi.

Zainteresowany artykułami na PRsportowy.pl? Poznaj newsletter PR Sportowy!

1 comment for “PR Sportowy – o czym jest ta strona?

  1. Korneliusz
    2 lutego 2014 at 6:07 PM

    Dobre! Zacząłeś ciekawie. Tak trzymać!

Dodaj komentarz

Przejdź do paska narzędzi