PR Sportowy

Public Relations w sporcie i Marketing Sportowy w praktyce

O projekcie Kosz Kadra

Zapytany na Twitterze o kwestię zdjęć przy reprezentacji Polski koszykarzy pomyślałem, że napiszę dłuższą odpowiedź, aby wyjaśnić kilka kwestii. Najpierw miałem dać to tylko na Twitterze w formie zdjęcia, ale potem pomyślałem, że rozwinę tę kwestię i wrzucę tutaj.

Dla niewtajemniczonych w świat koszykówki powiem w skrócie czym jest projekt Kosz Kadra. To projekt medialny Polskiego Związku Koszykówki.

Ma własną stronę WWW – www.koszkadra.pl 

Profil na Facebooku

Profil na Twitterze

Profil na YouTube

Profil na Instagramie

Kosz Kadra ma też logotyp i księgę znaku

logo kosz kadra

W latach 2013-16 roku byłem oficerem prasowym reprezentacji i starałem się robić jak najwięcej się dało – video, media społecznościowe itd.

W 2016 roku udało nam się uruchomić projekt Kosz Kadra, który obecnie koordynuję (zarządzanie, planowanie, działanie, czyli pełne zaangażowanie).

Poniższy wpis jest odpowiedzią na kilka pytań, ale może też być ciekawym studium dla przedstawicieli innych dyscyplin sportowych, bo opisuje (naprawdę bardzo krótko) zakres obowiązków oraz ilość zadań, jakie trzeba zrealizować podejmując się budowania takiego projektu.

 

Wybierając fotografa reprezentacji Polski koszykarzy biorę wiele czynników pod uwagę.

  • Jakość, sprzęt, cena, szybkość działania (część zdjęć jest gotowa już w przerwie meczu) – to wydaje się oczywiste.
  • Sesja fotograficzna – nie tylko cena i jakość są ważne. Sprawna organizacja to jedno, ale ważna jest też umiejętność porozumienia się z zawodnikami. Sprawienie, że szybko poczują się komfortowo. Współpracowałem kiedyś z fotografem, który nie potrafił się dostosować do drobnych zmian. Ograniczenie takich niepotrzebnych sytuacji jest jednym z moich zadań.
  • Zdjęcia nie tylko muszą być „wystarczające dobre”. Muszą też często mieć ekspozycję sponsorów, partnerów i organizatorów. Takie zdjęcia też trzeba umieć zrobić, żeby łączyły ze sobą jakość, standardy oraz te wymagania.
  • Zdjęcia wykonywane są z przekazaniem praw, a to oznacza, że PZKosz udostępnia je bezpłatnie nie tylko sponsorom i partnerom, ale też mediom (na to nie wszyscy fotografowie się zgadzają).
  • Fotograf skupiony jest wyłącznie na pracy dla PZKosz (nie robi w tym samym czasie zdjęć np. dla agencji fotograficznej).
  • Na przykład co roku przygotowujemy paczki zdjęć dla mediów, które publikowane są w wielu portalach i gazetach (zamieszczone też zostały w Wikipedii, a to jest długi proces).

Powyższe kwestie tyczą się też współpracy z fotografami, z którymi realizowaliśmy zadanie, kiedy pracowałem w PLK.



Przy doborze współpracowników bardzo ważna jest akceptacja i zaufanie sztabu trenerskiego oraz zawodników zbudowane latami rzetelnej pracy. Dlatego Andrzej Romański od kilku współpracuje z PLK i PZKosz. Osoba do której ma się pełne zaufanie i wie się, że wykona swoją pracę bardzo dobrze, to skarb.

To samo jest w przypadku video (Łukasz Śliwa) i wszystkich ludzi, którzy są wokół reprezentacji. Wszyscy muszą się czuć ze sobą komfortowo. Mieć pewność, że niektóre informacje i sytuacje nie wyjdą na zewnątrz. Umiejętność bycia „niewidzialnymi”, kiedy jest się fotografem lub operatorem w szatni to jeden z przykładów.
 To bardzo ważne, aby każdy wiedział, co ma robić i co może robić, a których granic nie powinien przekraczać. 


Razem budujemy wizerunek kadry. Razem dbamy o to, aby każda osoba ze sztabu i każdy zawodnik czuli się komfortowo. To jest jedno z zadań organizacji, która przygotowuje drużynę do walki o najwyższe cele.



Na temat pracy oficera prasowego oraz redaktora koszkadra.pl mógłbym napisać jeszcze więcej. Zdaję sobie sprawę, że to co widzą kibice, to głównie media społecznościowe, ale lista ich obowiązków jest naprawdę bardzo długa. Wiele zadań przez nich realizowanych jest niewidoczna gołym okiem.


Od czterech lat starałem się wprowadzić jak najwyższe, do możliwości czasowych, finansowych i zasobu ludzi, standardy. Konferencję przed EuroBasketem 2015, kiedy w restauracji Champions cała drużyna (zawodnicy i sztab) oraz około 50 dziennikarzy największych mediów w Polsce obejrzało film o Kadrze, wspominam z dumą i nostalgią.   


Ale wróćmy do tematu. Do obowiązków oficera prasowego należą m.in. kontakt z mediami, umawianie wywiadów i organizacja konferencji prasowych. Organizacja biura prasowego przy meczach w Polsce (wnioski akredytacyjne, wydawanie akredytacji, wysyłanie informacji do dziennikarzy np. otwarty trening itp.), trzeba przypilnować wielu rzeczy jak ustawienie stołów, dostarczenie prądu, sprawdzenie internetu, donoszenie statystyk, organizacja konferencji i rozwiązywanie na bieżąco wielu problemów, które się pojawiają. Do tego dochodzi np. nagrywanie wypowiedzi audio, które wysyłane są do stacji radiowych oraz obsługa prasowa wydarzeń dodatkowych. Ponadto dostarczanie ciekawych informacji z życia kadry, wywiady, zdjęcia do mediów społecznościowych. No i oczywiście EuroBasket i obowiązki narzucone przez FIBA.

To i tak tylko część zadań oficera prasowego.


Redaktor strony koszkadra.pl i pzkosz.pl (Wojciech Kłos) odpowiada m.in. za zarządzanie treściami na stronach internetowych. Pisze zapowiedzi, relacje i robi wywiady. Publikuje zdjęcia (galerie na stronach) i obsługuje media społecznościowe. W przypadku meczów oficjalnych w Polsce ma też zadania przydzielone przez FIBA (relacja i wypowiedzi po angielsku, zdjęcia).


Co poza tym robimy?

Wywiady video, video LIVE, video niestandardowe np. kulisy meczów, wysyłamy newslettery do kibiców i dziennikarzy. Dbamy o sponsorów i partnerów, o ich ekspozycje, współpracujemy z telewizją transmitującą mecze, wycinamy akcje z meczów telewizyjnych w czasie rzeczywistym i wrzucamy na YT, Twittera i Facebooka.


Wiele z tych zadań pokrywa się czasowo. Wymieniłem tylko część z nich.

W sprawnym działaniu bardzo ważną rolę odgrywa czas i możliwość realizacji wielu zadań jednocześnie, czyli jak najszybciej.

Przy tak dużym projekcie i liczbie informacji bardzo ważne jest też zarządzanie, planowanie i odpowiedzialność za opublikowane materiały. 


W tym roku udało się powiększyć zespół Kosz Kadry o Michała Fałkowskiego (oficera prasowego Anwilu Włocławek). Jego doświadczenie pozwoli zwiększyć efektywność wszystkich działań, ale pamiętajmy, że każda z osób pracujących przy tak dużym projekcie wymaga wsparcia i to wspólne działanie przynosi efekty.

Co jest celem projektu? Szeroko rozumiane budowanie wizerunku, docieranie do kibiców (przyciąganie ich przed TV i do hal), budowanie pozytywnego odbioru drużyny narodowej, a co za tym idzie całej dyscypliny. Promowanie zawodników, trenerów… długo można wymieniać.

Żeby te zadania mogły być realizowane jak najlepiej potrzebny jest doświadczony, zgrany i w pełni zaangażowany zespół ludzi.

Dodaj komentarz

Przejdź do paska narzędzi